-
Democratisering van het onderwijs; kanttekeningen bij de tweede ministeriële nota, in: Socialisme en Democratie, november 1969, pag. 429-440.
-
Sociaal Onderzoek en Sociaal Beleid; een discussie over de methodiek van beleidsonderzoek, Rotterdam januari 1970 (samen met C.J.B. Boender) (47 blz.).
-
Functies en dysfuncties van de autonome school, in: Pedagogische Studiën, jrg. 47, 1970, blz. 308-314.
-
Professies in Beweging, Sociaal Maandblad Arbeid, februari 1971, 26e jrg., nr. 2, blz. 89-103; kijk in: Karakter; (tijdschrift vormingswerk werkende jeugd), jrg. 17, 1971, nr. 10, blz. 246-260; ook in: Nieuwe vormen van inrichtingswerk als hulpverlening, serie Facetten van Jeugdbescherming deel 4/5, soortgelijke uitgave van het Werkorgaan Integratie Jeugdbescherming Nederland (WIJN) en de Stichting Voor het Kind, Amsterdam 1974, pag. 7-18.
-
Onderwijs en Arbeidsbestel; beknopt verslag van een survey naar schoolloopbaan, arbeidsmarktgedrag en schoolwaardering onder ruim 1000 meisjes die in het schooljaar 1964-1965 een Rotterdamse school voor lhno of mulo verlieten, Rotterdam, Sociologisch Instituut, april 1971 (95 blz.).
-
Functies en dysfuncties van pressiegroepen voor een constructieve onderwijspolitiek, Universiteit van Amsterdam, Pedagogisch-Didactisch Instituut, afdelingspublicatie AO-9, 1972.
-
Hoofdstuk "Lerarenverenigingen" in: Docentengids VWO-HAVO-MAVO, 's Hertogenbosch, september 1972.
-
Kanttekeningen bij de discussienota "Schoolbegeleiding", in: Beleid en Maatschappij, jrg. 2, nr. 10 oktober 1975, pag. 275-283.
-
Lerarenverenigingen als pressiegroepen; paper voor de Politicologendagen, 13/14 mei 1976 te Amersfoort, Rotterdam, april 1976 (13 blz.).
-
Onderwijsbeleid onder druk; een historisch-sociologisch onderzoek naar het opereren van lerarenverenigingen in het Nederlandse onderwijsbestel, Groningen, H.D. Tjeenk Willink, 1976 (447 blz.).
-
Ledenbestand en Organisatiegraad van Lerarenverenigingen, Rotterdam 1976 (Mededelingen Sociologisch Instituut, nr. 16) (45 blz.).
-
Democratie binnen Lerarenverenigingen, Rotterdam 1976 (Mededelingen Sociologisch Instituut, nr. 17) (234 blz.).
-
Relaties tussen Lerarenverenigingen en het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, Rotterdam 1976 (Mededelingen Sociologisch Instituut nr. 18) (122 blz.).
-
Relaties tussen Lerarenverenigingen en Politieke Partijen, Rotterdam 1976 (Mededelingen Sociologisch Instituut nr. 19) (55 blz.).
-
De Plaats van de Lerarenverenigingen binnen de Vertikale Onderwijsorganen, Rotterdam 1976 (Mededelingen Sociologisch Instituut nr. 20) (123 blz.).
-
Enkele Onderwijsproblemen in Zeeland, Zeeuws Tijdschrift, jrg. 26, 1976, nrs. 4 en 5, pg. 109-111.
-
De verhouding tussen overheid en onderwijsveld, in: P.N. Appelhof (red.), Bijdragen over onderwijsbeleid, uitgegeven door de Nederlandse Vereniging van Opvoedkundigen (Sectie Onderwijskunde), Utrecht 1977, pg. 51-67.; ook in: J. Dronkers (red.), Onderwijs en economie: bijdragen tot de Onderwijsresearchdagen 1978, Den Haag 1978 (Staatsuitgeverij, S.V.O.-reeks, nr. 10; ISBN 90 12 022 89 4), pg. 204-227.
-
Teachers' Associations in the Dutch Educational System, in: The Netherlands' Journal of Sociology, jrg. 13, nr.2, december 1977, pg. 141-152.
-
Sociologie van Onderwijsbeleid; enkele opstellen, Mededelingen Sociologisch Instituut E.U.R. nr.24, Rotterdam 1978 (103 blz.).
-
Professionalisering van onderwijs en onderwijsinnovatie, in: Sociologische Gids, jrg. 25, nr. 4, juli/augustus 1978, pg. 297-314; ook in: J. van Teunenbroek en G. Beekenkamp (red.), Studiebijeenkomst over "Enige sociologische aspecten van vernieuwingsstrategieën in het onderwijs", in de serie: S.I.S.W.O.-studiebijeenkomsten Onderwijssociologie nr.8, Amsterdam, october 1978.
-
Landelijk en plaatselijk beleid t.o.v. de ongelijke kansen-problematiek, in: J.H. Slavenburg (red.), Het Project Onderwijs en Sociaal Milieu; een bundel opstellen opgedragen aan dr. Jan Grandia bij zijn afscheid als projectleider, Tilburg, 1978, pg. 35-42 (samen met J. Mastik).
-
De verzorgingsstructuur van het Nederlandse Onderwijs, in: Handboek voor de onderwijspraktijk, aflevering 7 (augustus 1979), Van Loghum Slaterus, Deventer, pg. 5.1.1 - 5.1.18.
-
De relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijsbeleid in Nederland, in: bundel "Politisering en Professionalisering" ten behoeve van het Vlaams-Nederlands Sociologencongres,10-11 september 1979 te Antwerpen, pg. 131-141; eveneens in: Pedagogisch Tijdschrift, 5e jrg. 1980, nr. 3, pg. 130-151.
-
Wat is onderwijssociologie? Van Loghum Slaterus, Deventer 1980, 26 blz. ISBNS 90 6001 676 9 (oratie); eveneens (enigszins aangepast) in: Handboek voor de Onderwijspraktijk, Deventer, aflevering 12, september 1981.
-
Besluitvorming in het onderwijsbestel, in: J.A. van Kemenade (red.), Onderwijs: Bestel en Beleid, Wolters-Noordhoff, Groningen 1981 (blz. 329-501); [co-auteur van "De toekomst van het onderwijs" in dezelfde bundel, deel 6; eigen aandeel betreft de paragrafen:
- Professionalisering en vermaatschappelijking (blz. 590-596)
- De grenzen van centraal onderwijsbeleid (blz. 614-618).]
-
Het innovatieproces middenschool; enige opmerkingen over de betekenis van de middenschoolexperimenten voor de besluitvorming over de invoering van een middenschool in Nederland, in: Pedagogische Studiën, jrg. 58, nr. 9, september 1981, pg. 379-385.; ook in: Info, jrg. 13, nr. 1/2, 14 october 1981, pg. 7-14.
-
Onderwijsplanning als middel van onderwijsbeleid; bijdragen tot de Onderwijsresearchdagen 1981, Harlingen 1982 (eindredactie samen met A.M.L. van Wieringen), S.V.O.-reeks nr. 55, I.SBN. 9064 72 0185.
-
Torsten Husén; portret van een veelzijdig onderwijskundige, in: Pedagogische Studiën, jrg. 59, nr. 3, maart 1982, p. 137-147.
-
Ontwikkelingen in de organisatie van scholen, Swets en Zeitlinger, Lisse 1982 (alleen de eindredactie, samen met J.H.G.I. Giesbers), ISBN 90 265 0424 1 (Bijdragen tot de Onderwijsresearchdagen 1982).
-
Onderwijsgevenden onder druk; enkele maatschappelijke ontwikkelingen en hun gevolgen voor de taak en de sociale positie van de leerkracht, in: Algemeen-Nederlands Archief, Studies en Documenten van het Algemeen-Nederlands Congres, 2e jaargang, 1981-1982, nr. 7, Antwerpen, maart 1982 (37 blz.).
-
Naar een verdere verbreding van onderwijsaanbod?, in: Pedagogische Studiën, jrg. 60, nr. 3, maart 1983, pg. 107-117.
-
Sociaal-democratie, arbeiderskinderen en middenschool, in: Socialisme en Democratie, jrg. 40, nr. 6, juni 1983, pg. 3-10.
-
Onderwijsonderzoek en onderwijsbeleid in Nederland, in: Tijdschrift voor Sociologie, 4e jrg., nrs. 1/2, 1983, pg. 144-160; ook in: L. Huyse en J. Berting (red.), Als in een spiegel? een sociologische kaart van België en Nederland, Leuven 1983, pg. 144-160 (bewerkte versie van publicatie nr. 24).
-
Het Bestuur van het Openbaar Onderwijs, Malmberg 's Hertogenbosch, 1983, samen met P.W.C. Akkermans e.a.: (ISBN 90 208 78735); eigen bijdrage: De bestuursvorm voor het openbaar onderwijs ter discussie, pg. 7-30.
-
De reikwijdte van het onderwijsaanbod in het funderend onderwijs, in: B. Creemers e.a. (red.), De kwaliteit van het onderwijs, Wolters-Noordhoff, Groningen 1983, pg. 16-47 (ISBN 90 01 66960 3).
-
Tegenspraak binnen het sociaal-democratisch denken over onderwijsbeleid, in: Comenius, jrg. 3, nr. 12, december 1983, pg. 547-572.
-
Onderzoek van onderwijs en onderwijsbeleid, in: J.D.C. Branger, N.L. Dodde en W. Wielemans (red.), Onderwijsbeleid in Nederland, Acco, Leuven, Amersfoort 1984, pg. 183-205, ISBN 90 334 07760 (actualisering en bewerking van publicatie nr. 23).
-
Evaluatie-onderzoek en onderwijsvernieuwingsbeleid, in: Pedagogische Studiën, jrg. 61, nr. 3, maart 1984, pg. 101-103 (samen met W.J. Wardekker).
-
Voorbereiding van onderwijsbeleid; aanzetten tot de ontwikkeling van een specialisme, Den Haag, 1985 (SVO-selecta reeks); eindredactie samen met S.J.C. van Eyndhoven (ISBN 90 6472 055 x).
-
Enkele opmerkingen over waardenoverdracht door de school, in: Pedagogisch Tijdschrift, jrg. 10, nr. 3, maart 1985, 114-121.
-
De verzorgingsstructuur in het onderwijsbestel, in: E. Pelosi (red.), Onderwijsbegeleiding; feiten en ideeën, Groningen 1985, pg. 147-167.
-
Onderwijsbeleid als object van sociologisch onderzoek, in: J.L. Peschar en A.A. Wesselingh (red.), Onderwijssociologie, een inleiding, Groningen, 1985, pg. 511-537.
-
Het onderwijsbeleid van het kabinet-Lubbers 1982-1986, in: Civis Mundi, jrg. 25, nr. 1, januari 1986, pg. 21-31.
-
Milieuspecifieke selectie; bespreking van: G.W. Meijnen, Van zes tot twaalf: een longitudinaal onderzoek naar de milieu- en schooleffecten van loopbanen in het lager onderwijs, Harlingen, 1984, in: Sociologische Gids, jrg. 33, 1986, nr.1, pg. 25-29.
-
Onderwijs in cijfers, in: J.A. van Kemenade e.a. (red.), Onderwijs: Bestel en Beleid I, Onderwijs in hoofdlijnen, Groningen 1986, pg. 109-162 (samen met J.M.M. Ritzen).
-
Contouren van basisvorming; een beschouwing over het rapport "Basisvorming in het onderwijs" van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, in: Pedagogische Studiën, jrg. 63, september 1986, pg. 354-369.
-
Basisvorming en maatschappijleer, in: Stichting voor de Leerplanontwikkeling, Over Maatschappijleer, jrg. 4, nr. 1, maart 1987, p. 19-31.
-
Basisvorming en beroepsvoorbereiding, in: Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, jrg. 3, nr.3, april 1987, p. 98-114.
-
Besluitvorming en machtsverhoudingen in het Nederlandse onderwijsbestel, in: J.A. van Kemenade e.a. (red.), Onderwijs: Bestel en Beleid deel 2b (Onderwijs en samenleving), Groningen 1987, p. 238-427 (grondige herziening van publicatie nr. 25).
-
Van Doorn en de sociologie-opleiding in Rotterdam, in: J. Berting, J. Breman en P.B. Lehning (red.), Mensen, macht en maatschappij, Amsterdam 1987, p. 10-33.
-
Beleid inzake taakomvang en taakbelasting van leraren in het voortgezet onderwijs, Tilburg, maart 1988 (33 blz.) (ISBN: 90-6835-081-1).
-
Onderwijs, scholing en de minima, in: Pedagogische Studiën, jrg. 65, nr. 6, juni 1988, p. 260-270.
-
Onderwijs en de toekomst van vrouwen, in : H.J. Groenedijk en M. de Wit (red.), De Toekomst van Vrouwen, Rotterdam, 1989, p. 35-63 (Christine de Pisan Reeks nr. 3; ISBN 90-72051-03-3).
-
Onderwijs onder druk van tegenstrijdige maatschappelijke verwachtingen, in: J. Dronkers e.a., Onderwijsbeleid in Nederland, Stichting Algemeen-Nederlands Congres, Brussel/Amsterdam 1989, p.16-30 (tevens verschenen als RISBO-paper S 01).
-
Onderwijsstimulering en de minima, in: Pedagogische Studiën, jrg. 66, nr. 4, april 1989, p. 175 (met J. Hartog).
-
Conclusies en aanbevelingen, in: Jan H. Slavenburg en Ton A. Peters (red.), Het Project Onderwijs en Sociaal Milieu: een eindbalans, Rotterdam 1989, blz. 285-322 (samen met Jan H. Slavenburg, Bert P.M. Creemers en Ton A. Peters) (ISBN 90-5072-016-1).
-
Het Nederlandse onderwijs op weg naar het jaar 2000, in: S.W. Couwenberg (red.), Op de grens van twee eeuwen, Kok Agora, Kampen, 1989, blz. 212-246 (ISBN 90 242 7655 1).
-
Het Nederlandse onderwijs in Europees perspectief, in: Studiecentrum Openbaar Onderwijs, Europa '92: uitdaging of bedreiging voor het (openbaar) onderwijs?, Amsterdam (Algemeen Pedagogisch Studiecentrum) 1989, p. 39-53; SOO-reeks nummer 5, ISBN 90 6607 150 8.
-
Leraarschap in de jaren '90, in: School, jrg. 18, nr. 1, januari 1990, p. 18-28; tevens verschenen in: J.M.G. Leune e.a., Leraarschap in de jaren '90, Zutphen 1990, blz. 9-25.
-
Enige opmerkingen over het onderwijsbeleid in de periode 1980 - 1990, in: Jeugd en Samenleving, jrg. 20, nr. 4, april 1990, pp. 241 - 254.
-
Enige opmerkingen over de basisschool anno 1990 in: J.J. van Kuijk en J.F.M. Claessen (red.), De grensverleggende basisschool, Wolters-Noordhoff Groningen, 1991, blz. 189-202 (ISBN 90 -1 51670X).
-
Naar een herprofilering van het h.a.v.o. en het v.w.o., Rotterdam, 1991, 21 blz. (RISBO-paper S 35).
-
Attitude- en persoonlijkheidsvorming op school, in: MESO (tijdschrift voor schoolorganisatie en onderwijsmanagement), jrg. 12, nr. 63, september 1992, blz. 2-7.
-
Ontwikkelingen op het terrein van de onderwijsverzorging, Rotterdam december 1992 (RISBO-paper S 39), 27 blz.
-
Het Verdrag van Maastricht en het Onderwijs in Nederland, Rotterdam december 1992 (RISBO-paper S 40), 37 blz.
-
Opzet en betekenis van het Project Onderwijs, Scholing en Arbeidsmarkt in de Metaalnijverheid, in: A.F.M. Nieuwenhuis (red.), Scholing: Onderzoek en Beleid; effectief scholingsbeleid voor markt en beroep, Lemma BV, Utrecht 1992, p. 53-66.
-
Onderwijs tussen economie en cultuur; tekst van een lezing ten behoeve van de manifestatie 'Cultuur, Onderwijs en Werk', georganiseerd door de nationale UNESCO-Commissie op 4 oktober 1993 te Rotterdam in het kader van het Werelddecennium voor Culturele Ontwikkeling 1988-1997, Rotterdam, RISBO, 1993, 22 blz. (ISBN 90-72597-58-3). Ook verschenen in: Nationale UNESCO Commissie, Cultuur, Onderwijs en Werk; werelddag voor culturele ontwikkeling 1993, Den Haag, 1993, p. 19-29 en in engelstalige versie: Netherlands National Commission for UNESCO, Culture, Education and Work; some thoughts from The Netherlands on Cultural Development, The Hague 1994, p. 29-39.
-
Onderwijssociologie en onderwijsbeleid in Nederland; aantekeningen over een LAT-relatie, Rotterdam, RISBO, 1993, 62 blz. (ISBN 90-72597-60-5).
-
Boekbespreking van: Anne Bert Dijkstra, De religieuze factor. Onderwijskansen en godsdienst: een vergelijkend onderzoek naar gereformeerd-vrijgemaakte scholen, Nijmegen, 1992. Gepubliceerd in: Sociale Wetenschappen, jrg. 36, 1993, nr. 4, p. 79-82.
-
75 jaar onderwijs en onderwijsbeleid in Nederland, in: Onderwijsraad, Ontwikkelingen in het onderwijsbeleid 1919-1994, Den Haag, Onderwijsraad, 1994, p. 9-19 (ISBN 90- 801-92-31-7).
-
Kenmerken van verantwoord onderwijsbeleid; een inleiding, in: Onderwijsraad, Ontwikkelingen in het onderwijsbeleid 1919-1994, Den Haag, Onderwijsraad, 1994, p. 27-30 (ISBN 90-801-92-31-7).
-
Onderwijskwaliteit en de autonomie van scholen, in: B.P.M. Creemers (red.), Deregulering en de kwaliteit van het onderwijs, Groningen, RION, 1994, p. 27-59 (reeks Monografieën Onderwijsonderzoek nr. 17; ISBN 90-6690-372-4). (ook in: Vereniging Besturenorganisaties Katholiek Onderwijs, Op zoek naar zelfbestuur in het onderwijs: vrijheid en grenzen, Den Haag (VBKO), februari 1996, p.26-49).
-
Enige stellingen over onderwijsonderzoek in Nederland, in: Vraagstelling; tijdschrift voor de gammawetenschappen, jrg. 1, 1994, nr. 2, p. 136-138.
-
De actualiteit van de onderwijsvrijheid, in: J. Brouwer e.a., 150 jaar Klokkenberg; christelijk onderwijs in verleden, heden en toekomst, Nijmegen 1994, p. 52-64 (ISBN 90-900-237-44); ook in: School, jrg. 22, nr. 6, september 1994, p. 20-28.
-
Onderwijssociologie en onderwijsbeleid in Nederland; sporen van onderwijssociologische inzichten in beleidsnota's op het terrein van onderwijs en wetenschappen in de periode 1970-1992, in: Pedagogische Studiën, jrg. 71, nr. 4, 1994, p. 271-284.
-
Boekbespreking van: H. te Grotenhuis, Bijstandskinderen; opgroeien aan de rand van de verzorgingsstaat, Amsterdam, 1993; verschenen in: Jeugd en Samenleving, jrg. 24, nr. 10, oktober 1994, p. 575-577.
-
Onderwijs tussen economie en cultuur, in: Pedagogische Studiën, jrg. 71, nr. 5, 1994, p. 366-375 (bewerking van publicatie nr. 67).
-
Honderd jaar sociaal-democratisch denken over onderwijs; herinneringen en overpeinzingen, in: Socialisme en Democratie, jrg. 51, nr. 11, 1994, p. 498-510.
-
Onderwijsbeleid op macro-niveau; aanzet tot een verklaring van de effectiviteit ervan, in: Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 1994, nr. 4, p. 162-179.
-
Het gaat niet slecht, maar het kan beter, in: Jos Ahlers (red.), Onderwijs in 2000, Zeewolde 1995, p. 17-44 (ISBN 90 802576 13).
-
Maatschappelijke veranderingen en hun gevolgen voor taak en positie van schoolleiders, in: Meso, jrg. 15, nr. 81, juni 1995, p. 2-10.
-
(samen met N.L. Dodde) de eindredactie van: Het Nederlandse schoolsysteem, Groningen, 1995 (300 blz.) (ISBN 90 01 245005).
-
Pressiegroepen in en buiten het onderwijsbestel, in: N.L. Dodde en J.M.G. Leune (red.), Het Nederlandse schoolsysteem, Groningen 1995, p. 235-255 (actualisering van een deel van publikatie nr. 49).
-
Aandachtspunten bij het revitaliseren van de lerarenopleiding, in: VELON; tijdschrift voor lerarenopleiders, jrg. 17, oktober-november 1995 nr. 1, p. 5-10.
-
Autonomievergroting van scholen: risico's en grenzen, in: Sociaal en Cultureel Planbureau, Zeggenschap in het onderwijs, Rijswijk november 1995, p. 7-14 (bewerking van publ. 72).
-
Ambivalentie over bijdragen van normen en waarden in het onderwijs, in: De Staatscourant, 14 juni 1996, p. 6 en 7.
-
Onderwijs in de 21ste eeuw; een reactie op het rapport van de UNESCO-commissie Delors cs "Leren: de schat van binnen", in: Nationale UNESCO Commissie, Onderwijs; De Verborgen Schat: het rapport-Delors en Nederland, Den Haag, juli 1996, p. 9-25; Ook in: K.B. Koster en T. Notten (red.), De pedagogische queeste; dwarskijken door het onderwijs, Groningen, Wolters-Noordhoff 1997, p. 63-87 (ISBN 90-01-49464-1).
-
Het belang van pedagogisch-didactische vaardigheden; een reactie, in: VELON, tijdschrift voor lerarenopleiders, jrg. 17, 1996, nr. 4, blz. 46.
-
Onderwijs op weg naar de 21e eeuw; trends en tegenstrijdigheden, in: Comenius, jrg. 17, 1997, nr. 1, blz. 13-27.
-
Onderwijs voor de 21e eeuw: een reactie op het rapport van de commissie-Delors “Leren: de schat van binnen”, in: Nationale Commissie voor UNESCO, Leren: de schat van binnen; het rapport Delors en Nederland, Den Haag, voorjaar 1997, p. 11-28 (vertaling van publ. nr. 87).
-
(samen met A.M.L. van Wieringen) Tussen opleggen en overreden: besturen in een dynamische context, in: Th. Bergen, A. Knoers en P. Sleegers (red.), Perspectieven op de school in dynamische ontwikkeling, Alphen aan den Rijn, Samson HD Tjeenk Willink 1997, p. 17-35 (ISBN 9042201274).
-
Grondslagen van welzijnsbeleid, Working Paper AWSB 97/05, Utrecht 1997 (6 blz.).
-
De betekenis van overheidswetgeving en financiering voor basis- en middelbare scholen met een religieus karakter in Nederland, Working Paper AWSB 97/06, Utrecht 1997 19 blz.).
-
Internationalisering van onderwijs: uitdagingen en grenzen, Working Paper AWSB 97/09, Utrecht 1997 (18 blz.).
-
Onderwijs als geschenk van en voor de samenleving; Enkele trends en dilemma's, in: M.J. de Jong en A.C. Zijderveld (red.), The Gift of Society, Nijkerk 1997, p. 171-183 (ISBN 90-74670-08-3).
-
De normatieve taak van de school en culturele verscheidenheid, in: G.W. Meijnen (red.), Opvoeding, onderwijs en sociale integratie, Groningen, Wolters-Noordhoff 1998, p. 33-46 (ISBN 90-01-58250-8).
-
De toekomst van het leraarschap, Den Haag (Onderwijsraad, serie werkdocumenten B nr. 980476/359), 1998 (8 blz.).
-
Kanttekeningen bij het streven naar integraal jeugdbeleid in Rotterdam, in: A.J. van Soest (red.), De jeugd in 2011, Rotterdam, Centrum voor Onderzoek en Statistiek, 1999, blz. 11-15 (ISBN 90 5677 3623).
-
Onderwijsbeleid op weg naar 2000, Maastricht, Hogeschool Maastricht, 1999 (14 blz.).
-
Onderwijs in beweging; enkele opmerkingen over veranderingen in het Nederlandse Onderwijs gedurende het laatste kwart van de twintigste eeuw, Den Haag, Sociaal en Cultureel Planbureau 1999 (66 blz.) (ISBN 90 5749 125 7).
-
Onderwijskwaliteit en Onderwijsvrijheid, in: Onderwijsraad, Visie op Onderwijskwaliteit, Den Haag, Onderwijsraad, Serie Werkdocumenten, 1999, p.1-12.
-
Onderwijsexpansie in Nederland: feiten, determinanten en waardering, in: J.C. Vrooman (red.), Moderne Sociale Dilemma's, Amsterdam, SISWO/NSV 1999, p. 63-91 (ISBN 90-6706-158-1).
-
Onderwijsbeleid voor de kennissamenleving; trends, uitdagingen en dilemma's, in: Percy B. Lehning (red.), De beleidsagenda 2000; strijdpunten op het breukvlak van twee eeuwen, Bussum, Uitgeverij Coutinho, 2000, p. 266-283 (ISBN 9062831869).
-
Het leraarschap: knelpunten en perspectieven, in: H. Kleijer en G. Vrieze (red.), Onderwijzen als roeping; het beroep van leraar ter discussie, Garant, Leuven-Apeldoorn 2000, p. 213-233 (gepubliceerd in de OOMO-reeks; ISBN 90 5350 933X).
-
Vrijheid van onderwijs anno 2000, in: Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, jrg. 12, 2000, nr. 2. blz. 74-90.
-
Beleid vraag om goed meten, goed meten vraagt om beleid, Onderwijsraad, Serie Werkdocumenten, Den Haag, 18 oktober 2000, 11 blz. (OF 2000624/580).
-
Van centraal naar decentraal; over deregulering en autonomievergroting in het onderwijs, in: B.P.M. Creemers (red.), De context van het onderwijs, Onderwijskundig Lexicon, editie III, Samsom, Alphen aan den Rijn, 2000, p. 25-39 (ISBN 9065010947).
-
Enkele onderwijsontwikkelingen en het decanaat, in: L. Coïni, C. van Dam en R. Stufkens (red.). Het onderwijs met vijf poten; 25 visies op recente onderwijsontwikkelingen, Utrecht, Nederlandse Vereniging van Schooldecanen (NVS), 2000, p. 63-68 (ISBN 9090145222).
-
Hoe kan de kwaliteit van het gefinancierde onderwijs worden verbeterd? In: Basisschoolmanagement, jrg. 14, nr. 4 januari 2001, p. 1-9.
-
Onderwijs in verandering; reflecties op een dynamische sector, Groningen, Wolters-Noordhoff, 2001, 254 blz. (ISBN 900166413 X).
-
Kanttekeningen bij vraagsturing in het onderwijs, in: J. Messelink (red.), Vriendenboek Remmelt de Boer, Zwolle, 2001, p. 85-102 (ISBN 9075545266).
-
(samen met M. van Dyck) Schoolprestatieindicatoren en de rol van de overheid, in: A.B. Dijkstra, S. Karsten, R. Veenstra en A.J. Visscher (red.), Het oog der natie: scholen op rapport; standaarden voor de publicatie van schoolprestaties, Assen, Van Gorcum, 2001, p. 190-208 (ISBN 9023237234).
-
Onderwijs en maatschappelijke verandering; een terugblik op 200 onderwijs jaar en onderwijsbeleid in Nederland, in: P. Boekholt ea (red.), Tweehonderd jaar onderwijs en de zorg van de Staat, Assen, Koninklijke Van Gorcum, 2002, p. 11-49 (ISBN 9023238796).
-
Onderwijs en overheid, in: N. Verloop en J. Lowyck (red.), Onderwijskunde; een kennisbasis voor professionals, Groningen, Houten, Wolters-Noordhoff, 2003, p. 62-112 (ISBN 9001545335).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 1; de geschiedenis van twee Scheldeforten 1585-1786, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (781 blz.) (ISBN 905746005X).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 2a; repertorium van personen in en nabij deze Scheldeforten 1585-1786; namen AF, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (734 blz.) (ISBN 9057460068).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 2b; repertorium van personen in en nabij deze Scheldeforten 1585-1786; namen GO, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (723 blz.) (ISBN 9057460076).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 2c; repertorium van personen in en nabij deze Scheldeforten 1585-1786; namen PZ, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (749 blz.) (ISBN 9057460084).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 3a; compilaties en transcripties (1), Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (599 blz.) (ISBN 9057460092).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 3b; compilaties en transcripties (2), Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (629 blz.) (ISBN 9057460106).
-
Lillo en Liefkenshoek; deel 3c; compilaties en transcripties (3), Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2006 (657 blz.) (ISBN 9057460114).
-
Verstandig onderwijsbeleid, Antwerpen/Apeldoorn, Garant-Uitgevers nv, 2007 (102 blz.) (ISBN 978-90-441-2110-0).
-
Grepen uit de geschiedenis van Liefkenshoek, in: Het Land van Beveren, jrg. 51, nr. 1 maart 2008, p. 12-28.
-
Lillo en Liefkenshoek, deel 4; supplement, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2009 (643 blz.) (ISBN 9789057462085).
-
Fort Sint Martijn op Hoogerwerf, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 2011 (654 blz.) (ISBN 978 90 5746 305 1).
- Zandvliet in de Tachtigjarige Oorlog (1); de fortificatie van een polderdorp, in: Polderheem, jrg. 47, nr. 1 januari-maart 2012, p. 11-14.
- Zandvliet in de Tachtigjarige Oorlog (2); de versterkte vesting ingeklemd, in: Polderheem, jrg. 47, nr. 2 april-juni 2012, p. 11-14.
- Inleiding bij het kopie-doopboek van Liefkenshoek betreffende de periode 15 november 1622 tot 25 december 1706, in: Annalen van de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas, deel 115, Sint-Niklaas, 2012, p. 97-110.
- De landgoederen Ekelenberg en Padmos in Steenbergen, Heerhugowaard, 2012 (215 blz.) (ISBN 97890 8548 3472).
- Ontstaan, ontwikkeling en betekenis van het fort Kruisschans, in: M. Braem (red.), Poldergrond; bijdrage tot de geschiedenis van de Antwerpse Noorderpolders, Hoevenen-Stabroek, 2013, p. 59-112 (ISBN 978 90 902 7846 9).
- Pieter de la Rocque (1679-1760) en de capitulatie van Hulst in 1747, Broek op Langedijk, 2014 (255 blz.) (ISBN 97890 8548 3878); zie voor diverse bijlagen op deze website: Pieter de la Rocque (1679-1760) en de capitulatie van Hulst in 1747 .
- Het fort Sint Anna in de polder van Namen, Broek op Langedijk, 2016 (221 blz.) (ISBN 97890 8548 4202); zie voor de bijlagen deze website: Het fort Sint Anna in de polder van Namen .
- Het fort Henricus te Steenbergen, Broek op Langedijk, 2017 (293 blz.) (ISBN 97890 8548 2216 (paperback) en 97890 8548 2376 (hardcover); zie voor de webversie: Het fort Henricus te Steenbergen.
- Onderwijs in Steenbergen in de 17de en 18de eeuw, Broek op Langedijk, 2018 (124 blz.) (ISBN 97890 8548 4349). (zie voor de webversie: Onderwijs in Steenbergen in de 17de en 18de eeuw (2018).
- De stadselite van Steenbergen 1590-1795, Hoofddorp, 2020 (356 blz.) (ISBN 97890 8548 4608). (zie voor de webversie: De stadselite van Steenbergen 1590-1795 webversie.
- Willem van Ham en Steenbergen, in: Johanna Jacobs (eindred.), Willem van Ham, zijn leven, zijn werk, zijn levenswerk, Bergen op Zoom/Putte, 2021, p. 101-114 (ISBN 9789090346885).
- Uitwijk in De Heen; geschiedenis van een opmerkelijke boerderij , Hoofddorp, 2021, (124 blz.) (ISBN 9789085 484936). Uitwijk in De Heen; geschiedenis van een opmerkelijke boerderij (webversie)
- Grepen uit de geschiedenis van de Boomvaart te Steenbergen, in: Heemkundekring De Steenen Kamer, Jaarboek 2022, Steenbergen, 2022, p. 55-90 (ISSN 1389-447). Grepen uit de geschiedenis van de Boomvaart te Steenbergen (webversie)
- Het landgoed Steenhuizen in Steenbergen, Hoofddorp, 2024 (123 blz.) (ISBN9789085485254). Het landgoed Steenhuizen in Steenbergen (webversie)